UZUNÇALAR

Şimdi Sepultura Vakti!

Emrah Kartal - 25 Haziran 2011

Sepultura "Kairos" ile metal bünyeleri tazeleyecek vitamin gibi bir iş çıkarmış. Brezilya'nın artık geride kaldığını gösteren grubun yeni albümü, müziği kadar barındırdığı ayrıntılarla da dinleyicileri kendilerine zaman ayırmaya zorluyor adeta. "Yeni denizlere yelken açma" kararlılığını göstermek gerekiyor sadece ….

Zumbi'nin çocukları yeni albümleriyle bu kez yengeç dönencesinden ses verdi. Avrupa'da Cuma günü satışa sunulmaya başlanan Sepultura'nın Nuclear Blast Records'tan çıkan yeni albümü "Kairos", 12 Haziran'da Brezilya'da Delüx paket alternatifi ile satışa çıktı. Albüm eleştirmenlerden çoğunlukla 10 üzerinden 9 puanla değerlendirildi. Heavy metal yayınlarının üzerinde özellikle durduğu konu, Andreas Kisser'in ve Green'in de, artık Amerikanlaşan ya da yarı Amerikan hale gelen Sepultura'nın eskiye dönüş ya da eskiyi arayış gibi bir amaçla yola çıkarak "iyi" albüm yapmayı amaçlamadıkları oldu. Geçen ay, grup solisti Green, yaptığı açıklamada Sepultura'nın eski üyeleriyle tekrar yeniden bir araya gelmesinin söz konusu olmadığını tekrar belirtmiş, " Igor'un kardeşinin yanında olmasından mutluluk duyuyorum. On yıldır görüşmüyorlardı. Herkes durumundan memnun" diye konuşmuştu. "Kairos" albümü de bu durumu vurgular gibi, Andreas Kisser'in de belirttiği biçimiyle, "şimdinin " Sepultura'sını yansıtıyor.

                                      Şimdi Sepultura Vakti!

Grubun tek gitaristi Kisser, Metal Discovery için Mark Holmes'a verdiği röportajda iki bonus track olarak uyarladıkları parçalar dışında 13 parçadan oluşan albümün çıkışını ve yeni albümün kendileri için ne anlama geldiğini açıkça şu ifadelerle dile getiriyor:

"Hepimiz Sepultura'nın 26 yıllık kariyerinden ve kendi geçmişimizden ilham aldık. Yeni bir çok şey yaptık, yeni müzisyenlerden etkilendik, bir çok müzik biçiminin etkisinde bir çalışma yaptık; sanırım Sepultura'nın şu anki halini kutluyoruz! Şimdiyi, 2011'i… Geçmişimize sahip çıkıyoruz, ancak orada kalamayız, orada artık yaşamıyoruz (Brezilya'yı kastediyor); buradayız. Geçen sene grubun 25. yılını kutlayarak, yani böyle bir şey yaparak, sanırım şu anki kariyerinizi yerli yerine oturtuyorsunuz. Nereden geldiğinizi, nasıl yükseldiğinizi, grubun içinde ve dışında neler olup bittiğini hatırlıyorsunuz. Gerçekten bir çok büyük deneyim bizi burada tuttu ve albümde sanırım bizim şu anda var olduğumuzu kanıtlıyor. Tabi ki, bir kariyerimiz var ve geçmişteki çalışmalardan hatırlayacağımız şeyleri hala barındıracağız, ancak amacımız geçmişten bir şeyleri yeniden yapmak ya da kopyalamak değil…".

Kisser açık konuşmuş... Zira albümü dinlemeye başladığınızda bunu anlayacaksınız. Hızlı, kışkırtıcı ve öfkeli kıvamıyla kafanızı yerinden oynatacaktır. Özellikle Relentless parçasında, bassist "Küçük" Paulo ve davulcu Jean Dolabella performansları sizi koltuklarınızdan kaldırıyor. Derrick Green ise bu albümde diğer albümlere oranla daha özgün bir iş çıkartmış. Cavalera soslu performansıyla dikkat çeken afro solistimiz özellikle Mask parçasındaki orijinal vokaliyle öne çıkıyor (Pitriff'ten Akin bu parçadaki performansı Anselmo 'nun vokaline benzetmiş). "No One will Stand'deki" death metal sularındaki vokali Nation'dan bu güne kadar ki en sivrilen performanslarından biri olsa gerek. Diğer yandan Andreas Kisser ise takımın 10 numarası adeta. Max Cavalera'nın ayrılışının ardından grubun gitar yükünü başarıyla omuzluyor.

Şimdi Sepultura Vakti!

Berimbão'suz Sepultura olmak…

Albüm genel olarak dinleyenleri kendilerinin neyi beklediğine dair merak uyandıracak ritme ve performansa sahip; yeni olana merakın etkisini unutmamak gerekir tabi… Bazı dip notları da belirtmek gerekiyor: Albümde belli parçalar (parçacıklar da denebilir çünkü 30 saniye gibi kısa sürelere sahipler) numarayla isimlendirilmiş. 2011, 1433 ve 5772… Kisser'in belirttiğine göre içinde bulunduğumuz zamanın farklı din ve kültürlerde takvimlendirilişini simgeliyor: "Faklıyız ama aynı zamanı yaşıyoruz" demek oluyor… Grup zaman kavramına, şu yaşadığımız ana, en azından albümün çıkış motivasyonu olarak, "takmış" gibi görünüyor. Bu ayrıntının da ötesinde bonus track olarak sunulan iki kâvır öne çıkıyor. Prodigy'den "Firestarter" en azından tarz olarak dinleyicilerin merakını uyandırsa da bence asıl önemli bir girişim olarak Ministry'den "Just One Fix" (*) parçasının seslendirilmiş olması. En azından, Sepultura'nın albümün motivasyonu olan "bugün" ya da "şimdi" ile asıl bağlantıyı kuran bu parça. Sepultura "yeni bir şeyler de yapıyoruz" diyorsa eğer, günümüzde Rammstein gibi, genç kuşaklar için hit olmuş bir gruba ilham veren, asıl çıkışını 90'lı yılların başında yakalamış ve kendi tarzını yaratmış Ministry'den bir parça seçmek çok yerinde bir girişim bence. Bir selamlama ötesinde, tesbihe işaret taşı koymak gibi bir şey. Zira Kisser de röportajında Ministry'nin kendileri için özel bir yeri olduğunu belirtirken, grubun müzikte yeni bir agresiflik icat ettiğine, bu icadın "endüstriyel" olarak tanımlandığına dikkat çekiyor. Aslında Ministry, Sepultuta için biraz daha özel. 1992 yılında ABD'de bir turnede, Ministry ile beraber yer aldıklarına da dikkat çekiyor Kisser. Ministry solisti Al Jourgensen de bir röportajında en sevdiği grubun Sepultura olduğunu belirtiyor (**). Diğer yandan albümdeki "Structure Violence" parçası, Ministry'nin en önemli albümü olan "Psalm:69" albümündeki aynı adlı parçayı tarz ve içerik olarak oldukça andırıyor. Sepultura'nın Brezilya köklerini en çok da bu parça da buluyoruz. Parça içindeki Portekizce sesler, Diktatörlük zamanında, 70'lerde, yapılan diktatörlük karşıtı açıklamalara dair. Oldukça orijinal bir parça… Diğer yandan albümde uyarlanan "Just One Fix" de bu albüm içinde yer aldığını hatırlatmak gerekiyor.

Albümü afiyetle dinlerken, Sepultura'nın bu ayrıntılar üzerinde sizi gezintiye çıkarması metal severler için ayrı bir haz nesnesi olacağından şüphem yok. Kendinizi "Beat" kuşağı eserlerinin sayfaları arasında bulamanız işten bile değil…

Emrah Kartal (Deli Kasap - Brezilya)
(*)http://en.wikipedia.org/wiki/Just_One_Fix
(**)http://en.wikipedia.org/wiki/Industrial_metal
 



Yazılarımızı Facebook'tan takip etmek için: