MÜZİK ÖTESİ

Commodore 64 lerden günümüze ( Ekran kartı Piyasası )

Uğur Sevilmez - 26 Aralık 2009

Senelerden 1990..O zamanlar Arkadaşımın getirdiği Commodore 64 ve ablamın bana yurtdışından getirdiği ilk ve herhalde son konsol cihazım nintendoJ.O zamanlar tabi arkadaşım kaset oyunlar getiriyor.Bildiğiniz müzik kasedi gibi tak bekle oyun yüklensin sonra ver elini Mario ver elini PacmanJ Tabi her dönemin ayrı bir güzelliği var ve o dönemlerde bize hoş gelen grafikler zaman geldikçe kötü gözükse de o dönemlerin en iyi grafiğinle,en iyi kodlarınla yazılmış oyunlardı.Macintoshlar,Amigalar,Commoder 64 ler ve günümüz bilgisiyarlarına kadar uzandı bu yelpaze ve hala bu şekilde durdurak bilmeden ilerlemekte hatta ve hatta son dönemlerde çok abartı bir şekilde devam etmekte.

         2000 senesinin başlarında ilk bilgisayarım daha o zamanlar AGP slotlu MX ekran kartı 256 mb ramli,Pentium 4 1,6 ghz işlemcili ve 15 inch monitorlu bir zımbırtıydı kendileri...

Uzun zaman götürdü beni.Bir kere olsun gık demedi NBA ve FIFA 99 serilerini oynarken.O dönemlerdeki grafikler cidden çok hoş bir enstantane olarak aklımda kalmıştır hep.Tabi zamanla para biriktirip 512 mb yaptım bilgisayarın ramini.O dönemler bilgisayar donanımı şimdiki zamana nazaran deli gibi işlemiyordu.Tekelcilik çok fazla yoktu firmalar arasında.Her

bilgisayar parçası insanların maddi imkanlarının alacağı düzeyde idi.Üst düzey sistemler kullanmaya bile gerek kalmıyordu.Oyunun dışında mesela çizimle uğraşan insanların bile kullandığı grafik kartları o dönemlerde cep yakan cinsten değildiler.

          Gel zaman git zaman insanların istekleri ihtiyaçları daha fazlasını istedi.Haliyle insanoğluyuz ve biraz da olsa mükemmeliyetçilik vardır içimizde.Hepimiz istemez miyiz daha iyisi daha kalitelisi ve daha iyisi olsun diye.İşte o dönemler bazı istekler sonucu her şey yavaş yavaş rayından çıkmaya başlıyordu

          2004 senesine gelindiğinde oyun dünyasını ve grafik dünyasını alt üst eden satış rekorları kıran ve birçok eleştirmen tarafından dünya tarihinin en sistem kastırıcı eeeeeeeeeen görsel,en güzel grafiklere sahip oyunu piyasaya çıkmıştı...DOOM - III..Dünyanın en efsanevi kod yazarı ve günümüzdeki bu nacizane grafikli oyunların çıkmasını sağlayan dünyanın beklide en zeki insanlarından biri olan John Carmak gibi bir dünya devi kod yazarı sayesinde DOOM - III yapılmıştı.Tabii ki Raven Software in bu konudaki katkısınıda unutmamak lazım.John Carmak günümüz oyunlarını gelişmesini çok sağladı ve DOOM III motorunu yazdı ve bu sayede epeye para kazandı.Daha sonraları yeni çıkacak oyunlarda bir çok oyun yapımcısı DOOM III motorunu satarak oldukça yüksek gelirler elde ettiler.Gerek karanlık mekanlar gerek ışıklandırmalar gerek gölge efektleriyle olsun bir çok ödül alan oyun korku gerilim temalarıyla bir çok kesim tarafından oldukça beğenilen bir oyun oldu..

          Öyle bir oyundu ki tam sistem canavarıydı ve tüm grafik ayarlarını en üst seviyede açacak bir bilgisayar daha piyasaya sürülmemişti.O dönemler oyun Nvidia marka ekran kartıyla yapıldığı için daha iyi optimize oluyordu ve oyun testlerin göre Ati marka kartlar geri planda kalıyordu.O dönemler ilk maaşımla girdiğim bir işte param yettiği kadarıyla hala AGP  slotlu sistemde devam ettiğim için NVIDIA FX5200 model ekran kartımla en düşük  ayarlarda oyunu oynamıştım.O dönemler Nvidia 6800 ultra modelini çıkardığında oyun daha yeni yeni son ayarlarda birazda olsa oynanabilir hale gelmişti.

          Öyle oyunlar var ki o dönemlerde daha sonrasında DOOM III motoruyla yapılan QUAKE-IV ,F.E.A.R,FARCRY adlı oyunlar sistem canavarları ve grafik harikaları olarak tarihe geçmişlerdir.Tabii bu dönemlerde yapılan oyunların hepsi Microsoftun yani bir çoğumuzun kullandığı işletim sistemi olan Windows Xp de kullanılan Directx 9 ile yapılmıştı (DirectX, Microsoft'un oyunlar başta olmak üzere çoklu ortam yazılımlarını rahat, hızlı ve uyumlu şekilde hazırlayabilmek için yarattığı bir Yazılım Programlama Arayüzüdür

 

 

 

      2007-2008 senelerinde oyun ve ekran kartı piyasası cidden yavaş yavaş rayından çıkmaya başlamıştı.Aslında buna Microsoft yeni çıkaracağı işletim sistemi vesile olmuştu.O dönemlerde Windows Vista çıkmasıyla beraber Directx 10 da piyasaya çıkmıştı ve grafiksel anlamda önemli gelişmeler kaydedilirken bir yadan Vistanın Xp kadar iyi optimizeli olmaması işletim sistemin satışlarını da etkilemişti ama Directx 10u asla...

    Crytek firması çıkardığı muhteşem DX9 oyunu Farcrydan sonra belki de ilk DX10 destekli ve ilk Türkçe dil desteği olan Crysis oyunuyla zamanında DOOM un elinde olan en çok sistem kasan oyun deyimini kendileri alacaktı.Oyun çıktıktan sonra E3 fuarında en çok tutulan oyun oldu.Ama sene 2010 ve hala adam gibi oyunu çalıştıracak ekran kartı tasarlanmadı bu yüzden oyunun da optimizesi yüzünden satışlarıda bir hayli geriledi eleştrildi vs..Ama bu eleştiriler asla ve asla dünyanın en gerçekçi grafik oyununa sahip olma özelliğini asla ve asla değiştiremedi.

     Şu an Windowsun en son işletim sistemi Win 7 DX11 grafikleri kullanmakta ve hali hazırda DX11 grafikli oyun piyasaya sürülmedi.Umarız Microsoft olsun oyun firmaları olsun ekran kartı üreticileri olsun artık daha optimize daha üst düzey performanslı ürünler ortaya sunarlar.Ekran kartı üreticileri de 2005 ve sonrası döneminden günümüze tekelcilikten vazgecip 1000 tl ve üzeri ekran kartı satmazlar...



Yazılarımızı Facebook'tan takip etmek için: