MÜZİK ODASI

Kırmızı, Beyaz ve Skynyrd

Barış Alpertan - 7 Eylül 2011

Lynyrd Skynyrd müziğinin politikaları üzerine yazılabilecek bir makale için

en uygun başlıklardan biri olan bu, aynı zamanda önde gelen bir başka

Cumhuriyetçi grup olan Mötley Crüe'nin 2005 yılında çıkardığı toplama

albümün adına yapılmış bilinç dışı bir gönderme. 

Kırmızı, Beyaz ve Skynyrd

                                                                                                                                                                                                      Sunset Bulvarı'nın albenili camekanlarından fırlamış bu boyalı çocukların Amerikan bayrağının renklerini

kutsamasının başlıca nedenleri olarak pek de politize olmayan bir

ulusalcılık fikri ile grup elemanlarının Amerikan rüyası pastasının

ayrıcalıklı dilimine erişmesini sağlayan sisteme ödenmiş bir hürmet

sayılabilir. Öte yandan Skynyrd'ı Cumhuriyetçi parti politikaları ile büyük

ölçüde bir tutan olgu ise grubun sadece müzikal kompozisyon anlamında değil,

tamamen sindirilmiş bir "taşra" ruhuna sahip olmasıdır.

Skynyrd hakkında bugüne kadar yazılmış bütün makaleler, grubun bu özelliğini

teğet geçerek, birincil olarak "Sweet Home Alabama" şarkısı ekseninde Neil

Young ile giriştikleri münakaşa ve bunu müteakip pek çok şehir efsanesini

konu edinmektedir. Bestelenmesinin üzerinden 35 seneyi aşkın bir süre

geçmesine rağmen şarkının hala daha en büyük rock müzik hitlerinden biri ve

kültürel/siyasi anlamının tartışmaya açık olması, Skynyrd'ın politikaları

üzerine girişilmiş bu yazı için de uygun bir başlama noktası olacaktır.

Ancak bizim burada hedeflediğimiz şarkının grup üzerine yapıştırdığı "ırkçı"

yaftalamasını bir nebze olsun silkelemek ve, grubun diğer parçalarını da göz

önünde bulundurarak, Skynyrd'ın müzik ve siyaset denkleminde temsil ettiği

noktayı objektif bir açıdan değerlendirmek olacak.

*"Play That Dead Band's Song"*

Kırmızı, Beyaz ve Skynyrd

Esasında 1974 yılında "Second Helping" albümünden yayınlandığından bu yana

radyolarda milyonlarca kez yayılmış, sözleri -büyük ölçüde yanlış da olsa-

milyonlarca kez yorumlanmış, neticede Alabama eyaletinin resmi araç

plakalarına bile slogan olmuş ve her derin rock müziği muhabbetinin öncü

mezelerinden biri olmuş bu şarkıyı tekrar ısıtıp insanların önüne sürmeye

gerek yok - özellikle her müzik/siyaset ile ilgili araştırmamızda bir

numaralı referans noktası haline gelmiş Thrasher's Wheat bu şarkı üzerine

internette yazılmış en doyurucumakaleyi

<http://thrasherswheat.org/jammin/lynyrd.htm>yazmışken.

Burada bizim öncelikli amacımız, pek çok kez düşülen hatanın aksine, bu

şarkıyı Skynyrd'ın politik yargılarını değerlendirmek adına soyutlamayacak,

şarkının grubun diskografisindeki diğer parçalar ile birlikte edindiği

ifadeyi anlamaya çalışacak olmamız.

Neredeyse herkesin bildiği gibi "Sweet Home Alabama" Neil Young'ın Alabama eyaletinde artan ırkçı ve ayrımcı tutumu yermek adına yazdığı "Southern Man" ve "Alabama" parçalarına bir cevap niteliğindedir. Daha naif ve uzlaşmacı bir tutum ortaya koyan "Alabama"nın aksine ("*Oh Alabama, can I see you and shake your hand?*") "Southern Man" sadece bölgede KKK'nin ve başka ayrımcı grupların uyguladığı ırkçı teröre değil, yüzyıllardır süren köleliğin

etrafında yoğrulmuş ve şekillenmiş Güneyli yaşam tarzına da bir saldırı

olarak yorumlanabilir. İşte bu tutum, ileriki senelerde "Young-Skynyrd

düşmanlığı" olarak yorumlanacak ve aynı zamanda Young'ın bir süre güney

konserlerini iptal etmesine yol açacaktır:

*"Southern man*

*better keep your head*

*Don't forget*

*what your good book said*

*Southern change*

*gonna come at last*

*Now your crosses*

*are burning fast*

*Southern man"*

Skynyrd'ın 1974 yılında yazdığı "Sweet Home Alabama" parçası direkt olarak

Neil Young ve onun ırkçılığı lanetleyen "Southern Man" parçasını kendine

hedef tahtası seçtiği için grup hala daha günümüzde bile pek çoklarınca

kendisine layık görülen ırkçı yaftasını üzerinden atamamış durumdadır. Oysa

şarkı, pek çok farklı yoruma açık olmakla beraber, Alabama'da kendine yer

bulmuş ırkçılığı yüceltmek adına değil; Young'ın şarkısında tutturduğu

"genelleyici" tavra karşı yazılmıştır. Kendisi de zaten büyük bir Neil Young

hayranı olan Ronnie Van Zant şarkı hakkında daha sonra şunları söylemiştir:

"Biz Neil Young'ın bir iki tane ördek vurabilmek adına hepsine ateş ettiğini

düşünmüştük. Biz Güneyli asileriz, fakat bundan daha fazlası, yanlış ve

doğru arasındaki farkı biliriz". Grubun esasen bir başka güney eyaleti olan

Florida'dan olması da, grubun şarkıda vermek istediği "Biz güneyliler hepimiz

aynı değiliz" imajını doğrular nitelikte. Benzer bir görüş yıllar sonra aynı

topraklardan çıkan ve o toprakların müziğini bir operaya çeviren Drive-By

Truckers grubunun Young-Van Zant münakaşasını konu edinen "Ronnie and Neil" parçasında da paylaşılmıştır:

*"And out in California, a rock star from Canada writes a couple of great

songs about the*

*Bad shit that went down*

*"Southern Man" and "Alabama" certainly told some truth*

*But there were a lot of good folks down here and Neil Young wasn't around*

 

*Meanwhile in North Alabama, Lynyrd Skynyrd came to town*

*To record with Jimmy Johnson at Muscle Shoals Sound*

*And they met some real good people, not racist pieces of shit*

*And they wrote a song about it and that song became a hit"*

***"Now Watergate Does Not Bother Me" ... ?*

Grubun Neil Young ile giriştiği ve taraflarınca bir şakadan ibaret olarak kabul edilen bu atışmanın dışarıdan bir husumet olarak algılanması şüphesiz gruba dışarıya vermek istediklerinden çok daha farklı ve uçlarda anlamların yüklenmesine sebep oldu. Her ne kadar Van Zant bunun plak şirketleri MCA'nın bir imaj fikri ve "aslında çok utandırıcı" olduğunu söylese de, grubun her konserinde ya arka planda ya da seyirciler arasında açılan Konfederasyon bayrağı da grubun bu imajını düzeltmesinde pek yardımcı oldu denemez.

Kırmızı, Beyaz ve Skynyrd

Bütün bu yanlış tavırlar ve yüklenen manalar, yine de grubun özünde demokrat

olduğu yönünde bir savı da maalesef doğrulamıyor. Nitekim yine "Sweet Home

Alabama" parçasında yer alan ancak herkesin esas olarak Neil Young ile

ilgili kısma odaklandığı için gözden kaçırdığı ve grubun siyasi görüşü

hakkında önemli ipuçları veren iki bölüm daha var. Bunlardan ilki;

Birmingham, Alabama'da bir siyahi kilisesine yapılan saldırı ve dört çocuğun

ölümünü içeren olay ile Alabama eyaletinin ırkçı ayrılıkçı valisi George

Wallace'ı içeren ve "*In Birmingham they love the governor (Boo boo

boo!)" *şeklinde devam eden sözler. Burada yoruma ve analize açık olan kısım bu satırın okunmasının ardından bir yuhalama ya da mızmızlanmayı andıran "Boo boo boo" nakaratı ile anlatılmak istenen. Pek çokları bunu bir yuhalama ve dolayısı ile Wallace'ın uyguladığı siyasete bir eleştri olarak kabul ederken, Joshua Wallace gibi yazarlar da bunun anti-Wallace protestocuları ile geçilmiş bir dalga olarak yorumluyorlar.

Esas olarak hiçbir farklı görüşe yer bırakmayan ve Skynyrd'ın ırkçı

tavırları yüzünden bir tutulmak istemedikleri "redneck"ler ile aynı politik

düzleme oturtan satırlar ise şöyle yazılmış: *" Now Watergate does not bother

me, Does your conscience bother you?" *Skynyrd'ın Cumhuriyetçi partinin

başkanının karıştığı ve temelinde Demokrat parti ofislerinin yasa dışı

yollardan dinlendiği bir yolsuzluk skandalını bulunduran bu olaydan

"rahatsız olmaması" belki Van Zant'in ileride belirteceği gibi "politikaya

olan ilgisizlikliklerinden", belki de redneck diye tabir edilen Güneyliler

ile paylaştıkları politik cehaletten kaynaklanmaktadır. 

*Ya Sev, Ya Terket*

** 

**Cumhuriyetçi veya apolitik, esasında Skynyrd'ın siyasi görüşünü Güneyli

dünya görüşleri ile paralel tutmak mümkün: kaderci, anti-materyalist ve

olabildiğince basit bir hayat. Bu görüş grubun ilk albümü olan 1973 yılından

("Simple Man" şarkısı ile), 2009 yapımı son albümü "God & Guns"a kadar

("Simple Life") sürdürmeye devam ettiği bir felsefe. Yalnız grubun "beni

taşra hayatıyla yalnız bırakın" görüşü son zamanlarda yerini

Güney/Cumhuriyetçi değerlerin sözcülüğünü yapmaya bırakmış durumda. Grubun son albümünden "That Ain't My America" parçası özellikle Obama ve onun getirdiği değişim sözü ve siyasetine büyük bir tepki niteliğinde:

*"Sometimes I want to light up underneath the no smoking sign

Sometimes I wished they'd tell me how justice got so blind

I wish they'd just leave me alone cause I'm doing alright

You can take your change on down the road and leave me here with mine*

*Cause that aint my America, that aint this country's roots

You want to slam ol Uncle Sam but I aint lettin you

I'm mad as hell and you know I still, bleed red white and blue

That aint us, That aint my America, That Aint My America"*

** 

**

**Grubun son yıllarda bir nevi kendi imzalarını taşıyan blues/southern rock

soundundan daha tutucu country/hard rock tarzına kayması piyasa trendleri

adına değil, grubun daha da radikalleşen siyasi görüşünü müzikal yolla en

iyi şekilde ulaştıracak bir yolu yaratma adınaydı. Skynyrd'ın vermek

istediği politik mesaj için elbette 1900lü yılların ilk yarısında Güneyli

siyahların blues müziğinin izdüşümünde yer alan country müziğinden daha iyi

bir alternatif bulunamazdı. İşte belki de bu yüzden bu country soundu,

grubun bir zamanlar birbirleri ile anılmaktan sakındığı redneckler ile

kendilerini özdeştirdikleri "Red, White & Blue" parçasının da kompozisyonunu

oluşturmuştur:

 

*"My hair's turning white, *

*My neck's always been red, *

*My collar's still blue, *

*We've always been here *

*Just trying to sing the truth to you.*

*Yes you could say *

*We've always been, *

*Red, White, and Blue"*

Bu şarkının en radikal Cumhuriyetçi adayları için en uygun seçim şarkı

adaylarından biri olmasından daha ürkütücü olan belki de şarkının ikinci

adının (Love It or Leave) (Sev ya da Terket) olmasıdır. Tanıdık geldi mi?

Lynyrd Skynyrd hikayesi her ne kadar alt metninde rock müziğin sosyalizm ile

olan organik bağlarını eşelemeye çalışan bu blogun savunduğu tüm değerlere

bir anti-tez oluştursa da, neticede rock müzik ve politikanın birbirine

göbekten olan bağlılıklarını hatırlatması açısından çok önemlidir. Grubun

şarkı sözleri daha da sivrileştikçe, buna uygun müzik kalıplarına kaymaları

sanırım bunun en büyük kanıtını oluşturmaktadır.

 

Kaynak: (1) http://thrasherswheat.org/jammin/lynyrd.htm



Yazılarımızı Facebook'tan takip etmek için: