MÜZİK ODASI

DÜĞÜNDE KERAMET VAR ABE DOSTLAR…

Tunca Arıcan - 24 Nisan 2012

Derdiyoklar idi bir zamanların düğün müzik grubu; yine Derdiyoklar idi keşfettiğimizde Anadolu Pop/saykodelik âlemlerin medar-ı iftiharı: Adı Ali Ekber Aydoğan (Derdiyok), köylüsü İhsan Güvercin ile birlikte ikili oluşturdu. 1979'da Derdiyoklar olarak ilk kasetlerini Türküola firmasından çıkarttılar ve müziklerine ise "disko-folk" dediler. Almanya'ya göç edenlerin vazgeçilmez "düğün müzik grubu"ydular; ardından da günümüz neslin hayretle ve hayranlıkla izlediği müzik kahramanları. Dertleri de vardı, üzerine konuşulacak sıkı müzikleri de. "Düğün grubu" diye burun kıvıranları ya da henüz tanışmayanları şaşırtmaları VHS'lerin, Betamax'ların sayısallaştırılmasıyla oldu. Anlaşıldı ki "düğünde" keramet var. Almanya'daki ses, "evdeki sese" uyunca olanlar oldu!

Ivo Papazov o senelerde (1979) neredeydi? Bulgaristan'da düğünlerde klarnet çalıyordu. Kim bu Papazov? Bulgar düğün müziği müzisyenlerinden belki de en önemlilerinden birisi. Sosyalist zamanlarda, Bulgar Halk Müziğini "kirlettiği" için suçlandı, onunla birlikte birçok müzisyen dövüldü, yıpratıldı. Düğünlerden para kazanmayı maaşlı işlerde çalışmaya tercih ettiği için birçok düğün müzisyeni yüksek vergiler vermeye zorlandı. Roman ve Türkiye müziklerini Bulgar folkuyla harmanladı diye ötelendi, polislerce kovalandılar. Halk ise hep kadir kıymet bildi, polisi pek de dinlemedi. Elleri havada, keyifleri de dokunulmaz idi. Doksanlara gelince bir İngiliz, "Balkanology" (1991) albümüyle Ivo Papazov'u farklı coğrafyalarla tanıştırmak için kolları sıvadı. Laço Tayfa'yı, Gogol Bordello'yu, Kultur Shock'u, Balkan Beat Box'ı anlamak için bu çalışmaya göz atmakta fayda olabilir. Uzun yıllar Balkanlar, özellikle de Romanlar üzerine araştırma yapan Carol Silverman, Bulgar düğün müziğini anlatırken, içerisinde aynı anda "hem Bulgar folkunu, hem Türkiye, hem Roman Müziğini hem de Jazz'dan Klasik Müziğe birçok farklı türü bulabilirsiniz" der. Kısaca Balkanlar'ı özellikle doksanların sonundan itibaren (Gogol Bordello ve Kultur Shock'un ilk albümlerini yayınladıkları dönem) kulaklarımıza amfilerle, distortionlarla sokan birçok grup onlar gibi hem eğlenceli hem de eklektik oldu.


Balkan, her zaman elektro gitarlarla yükselmedi kulaklarımızda. Balkan Beat Box gibi daha elektronik, dub, hip-hop, vs. hadiselerle de tınladı. 2010 yılına kadar Balkan müziği konusunda daha Israrcı olan İsrail-Amerikan Balkan Beat Box, 2012'de "Give" albümüyle kulaklarını biraz daha "deneysel" bir elektronik dans müziğine evirdi. Örneğin, 2010'daki "Blue Eyed Black Boy" albümü düğünlerde çalınabilir de "Give"in düğünlerde pek de gideri yok gibi.

Murat Ertel (Babazula), Ankara'nın elektro bağlamalı, hınzır, "arabada 5 evde 15" ile anılan, Sincan ile özdeşleşen müziği için "Ankara rock'n'roll" der. Oldukça yerli yerinde bir tanımlama olduğunu düşünüyorum. Orta Anadolu düğünlerinin birçoğunda vazgeçilmez olan bu tını ne denli etkili oluyorsa yerli üretim "kuş"ta, uzun yıllar önce başlayan düğün müzikleri kulaklarımızda hala etkisini gösteriyor.


Bir gün düğününüz olur da araya biraz Papazov, biraz Derdiyoklar, biraz Ankaralı Turgut ardından da belli bir miktar "incir"den sonra Balkan Beat Box atarsanız, denebilir ki "düğünde keramet var abeee dostlar"…
Haydi, eller havaya!



Yazılarımızı Facebook'tan takip etmek için: